بازدید امروز : 50
بازدید دیروز : 48
کل بازدید : 590526
کل یادداشتها ها : 11642
دسته بندی | جزوه |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 7 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |
1-مقدمه
دسته بندی | جزوه |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 6 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 4 |
• نگاهی به شهر ژنریک
آنچه به شهر هویت می بخشد
آنچه به شهر هویت می بخشد، نحوه استفاده از آن و ارتباط با این پدیده پیچیده است که ازدرون جامعه ناشی می گردد.تجربیات شهری به نوبه خود می توانند برای شهروندان آموزنده باشند. اما این نحوه زندگی شهروندان است که به شهر معنا می دهد نه اینکه صرفا سهولت دسترسی به ارزش های تاریخی شهر و ارتباط بین هسته های هویت بخش، موجب تداوم تاریخی شده و در بوجود آوردن احساس تعلق ساکنین نسبت به شهرشان موثر باشد. محل استقرار فعالیت ها، رفت وآمدها و ارتباطات رودرروی موجود در شهر، متضمن بروز حیات مدنی در شهر بوده است. اما امروزه با پا به عرصه گذاشتن ابداعات و اختراعات جدید و ورود به عصر اطلاعات، شهر سازی و هویت مندی شهرها معنایی جدید یافته اند.
رم کولهاوس یکی از تاثیر گذاران عرصه معماری امروز جهان و یکی از پیشروا ن معماری دهه 90 اروپا کسی که پروژه های متعدد شهرسازی و معماری را با تبحری خاص و منحصر به فرد هدایت گر بوده است و کرسی استادی دانشگاههای معتبر جهانی را در چنبره خویش دارد، در کتاب شهر بی نشان (generic city ) تصویر شهری با کیفیتی کاملا متفاوت از آنچه می شناسیم ارایه می دهد و مبنای این نگرش ارتباطات نوین است. در این کتاب که برای بار اول در سال 1994 میلادی انتشار یافت، کولهاوس ارتباط بین مرکز شهر و پیرامون شهر را مهمترین مشخصه این نظریه معرفی می نماید. وی رسانه ها و ارتباطات مخابراتی را عامل وحدت و یکپارچگی سرزمین های گوناگون می شمارد که در این وادی بعد مجازی را به عنوان عامل موثر، جایگزین بعد جغرافیایی پیشنهاد می کند و شکل گرفتن شهر و حومه اش را در دنیای امروز مصداق این مفهوم می داند.
از دیدگا ه کولهاوس شهرهای معاصر شهرهایی بی نشان هستند. لغت generic به معنای مشخص کردن و معنی داشتن در لغتنامه استاندارد و همین طور به معنی بی نشان و متعلق به همه و عمومی می باشد که در ارتباط با کیفیتی مشخص و یا استعمال معین نیست. یه نظر می رسد نظریه کولهاوس بیانگر شهرسازی فراگیر است.
او ذکر می کند راههای قدیمی تفکر در مورد شهرها بیش از این پاسخ گو نیست. برای کولهاس شهر ژنریک بیانیه ای برای شهرسازی همه گیر است و شهری فرای محدوده است. شهری که در آن حومه نشینی و حاشیه نشینی معنایی ندارد و بواسطه گسترش شهر و حومه سازی نمی شود آن را بزرگ کرد. شهر ژنریک به اندازه کافی بزرگ هست و با قوه ابتکار و ذکاوت از قوانین شهری ومدنی احتراز می کند.
دسته بندی | جزوه |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 44 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |
نگاهی تحلیلی به مبلمان شهری
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 8 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |
نگاهی به وضیعت معماری معاصر
عوامل گوناگونی بر روند پیشرفت جوامع بشری موثرند که از آن جمله میتوان به عواملی نظیر: اقتصاد، جامعه شناسی، سیاست، پیشرفتهای علمی، فلسفه و... اشاره کرد که همگی این عوامل بر دگرگونیهای هنر و معماری نیز بسیار موثرند؛ این تحولات در معماری، آنگونه که چارلز جنکز (منتقد شهیر معاصر)، از آن یاد می کند با دوره مدرن آغاز می شود و سپس با دو دوره پست مدرن و لیت مدرن پی گرفته می شود.
مدرنیسم در معماری، پس از انقلاب صنعتی و از حدود سال 1920 م آغاز می شود؛ بهلحاظ شناختشناسانه معماران مدرن به یک سبک جهانی و شاید بتوان گفت به نوعی بی سبکی معتقد بودند. در معماری مدرن فرم، ناشی از «عملکرد» است. ساختمان حاصل از سبک در معماری مدرن دارای صراحت بیان است، فرم انتزاعی و دارای خلوص و سادگی است. از آنجا که معماری مدرن نفی کننده تاریخ است، لذا ضد هر گونه تزئینات، تمثیل و استعارهای است که رجعتی به تاریخ قلمداد شود. در حقیقت معماری مدرن بر اساس اصالت برنامه شکل می گیرد و در آن عملکرد، نقش مهمی را ایفا میکند؛ بدین معنی که سازماندهی فضایی پروژه تحت تاثیر مستقیم اقتصاد قرار دارد و پروژه بر مبنای اقتصادی ترین وضیعت عناصر برنامه به وجود می آید و فرم، صورت اقتصادی طرح است! فرم، عنصری جبری است که ناشی از عملکرد و برنامه است و زیباییشناسی آن زیبایی ماشینی و منتج از فناوری است.
پس از سال 1960م، دو گرایش جدید پست مدرن و لیت مدرن، رخ مینمایند، هر یک دارای گرایش های مجزایی هستند، حتی ادامه تفکرات این سبکها تا سال های اخیر هم قابل پی گیری است. در اندیشه معماران پست مدرن، سبک به صورت دوگانهای به وجود می آید و دارای ظاهری عامه پسند و طرفدار عقاید جمع است. معماران این دوره که دیگر معماری مدرن را کارآمد و آرمانی نمییابند، با رجعت به گذشته و تاریخ معماری، نشانههایی را از آنها در معماری خود مورد استفاده قرار میدهند.
دسته بندی | دین و مذهب |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 7 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |